» טבעת סיליקון לצוואר הרחם למניעת לידות מוקדמות

בכנס של האגודה לרפואת העובר הנקראת THE FETUS AS A PATIENT  שנערך החודש במיקונוס הוקדש חלק נכבד של הכנס לנושא הלידות המוקדמות.

לידות מוקדמות אחראיות למחצית ממקרי התמותה והתחלואה של עוברים וילודים. במשך עשרות שנים לא חלה כל התקדמות בתחום, ואחוז הלידות המוקדמות נשאר קבוע. הטיפול בפגים הלך והשתכלל עם התפתחות הפגיות בשנים האחרונות כפי שכתבתי בפוסטים קודמים חלה התקדמות משמעותית באבחון של הסיכון ללידה מוקדמת. נשים בסיכון ללידה מוקדמת הן נשים שעברו לידה מוקדמת בעבר או נשים הרות אשר נמצא אצלן צוואר רחם קצר בבדיקת אולטרא סאונד.

בדיקת אורך צוואר הרחם תופסת תאוצה ומוכחת יותר ויותר כבדיקה חשובה, כך שהחברה הישראלית לאולטרא סאונד במיילדות וגניקולוגיה שוקלת להכניסה כבדיקת חובה בכל סקירת מערכות. עד כה לא נמצא שום טיפול מתאים למניעת לידה מוקדמת במקרה של הריון מרובה עוברים (תאומים או שלישיה) למרות שהסיכון ללידה מוקדמת בהריון כזה גבוה בהרבה לעומת הריון עם עובר יחיד.

בשנים האחרונות הועלה רעיון לשימוש בטבעת סיליקון דמוית כיפה אשר תחזיק את צוואר הרחם ותמנע את פתיחתו בטרם עת.

בתמונה זו רואים את טבעת הסיליקון, אשר נקראת ARABIN PESSARY

למרות שהרעיון נשמע מבטיח, הקהילה הרפואית הגיבה  בספקנות כי יש צורך במחקרים טובים כדי להוכיח יעילות, וכדי לבצע מחקרים טובים עם נשים רבות יש צורך במספר שנים.

איור המראה כיצד היא תופסת את צוואר הרחם

בכנס האחרון במיקונוס דיווחו החוקרים כי מחקרים אלו עומדים להסתיים במהלך השנה הקרובה. התוצאות עד כה מראות יעילות רבה  לטיפול בטבעת לא רק לעומת אלו שלא טופלו כלל אלא גם לעומת אלו אשר טופלו בטיפול תרופתי עם פרוגסטרון.

פריצת הדרך העיקרית היא בהריונות תאומים. הם הוכיחו שבעזרת הטבעת גם אחוז הלידות המוקדמות בתאומים ירד באופן משמעותי. לדעת החוקרים אחת הסיבות שכנראה בגללן נכשל הטיפול בתאומים נובע מכך שבהריון תאומים יש לבדוק את תקינות צוואר הרחם ולהתחיל טיפול בשבוע מוקדם יותר מאשר נהוג בהריון עם עובר יחיד.

לסיכום: תוך שנה יפורסמו עבודות המחקר, הקהילה המדעית תדון בהן, ותתקבל החלטה האם להכניס את הטבעת כטיפול מקובל וזמין. עד אז לא ניתן להשיג את הטבעת לצורך טיפול כי היא מאושרת לשימוש במסגרת מחקר בלבד.

ד"ר עדי דוידסון הוא גניקולוג בכיר המתמחה ברפואת אם-עובר. בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה ובעל עשרות שנות ניסיון בבתי חולים ובקליניקה הפרטית מתמחה ב- הפסקת הריון ועוד…

סגור לתגובות.