» גניקולוג הוא גם "מלווה הריון"

ד"ר עדי דוידסון - גניקולוגיה ומעקב הריון

ד"ר עדי דוידסון - גניקולוגיה ומעקב הריון

על פי מחקר שנערך בישראל, 93% מהנשים מצפות מהגניקולוג שלהן שיהיה מקצועי, 80% רוצות גניקולוג סימפטי, ל-78% חשובה הזמינות, 76% זקוקות להכרה על ידי משרד הבריאות, 64% מהנשים צריכות רופא שידבר איתן בשפת האם שלהן ו-57% מהנשים רוצות שהגניקולוג שיטפל בהן יצבור ניסיון גם בבית חולים. הצורך של האישה בליווי רפואי מקצועי צמוד במהלך ההריון נובע לא רק ממניעים שקשורים לבריאות הגוף של ושל העובר. האישה ההריונית גם זקוקה לתמיכה נפשית ומישהו בעל ניסיון שיהיה לצידה וייתן לה מענה לסיטואציות מסוימות בהן היא צריכה עזרה או סתם עצה טובה.


לפניכם תקציר ראיון שערכה עמי גלי כרמלי שרים מטעם הפורטל O-Mama, שעסק בנושא המעורבות של הגניקולוג בתהליך ההריון של האישה והחלק שלו במעקב ההריון.

אז איך מוצאים גניקולוג? מחפשים בדפי זהב?

את הגניקולוג האישי שלך לא תמצאי בספר טלפונים. עדיף לשוחח עם נשים אחרות ולקבל המלצות. לשמוע מהן היתרונות והחסרונות שלו ולוודא שהן תואמות לציפיותייך וצרכייך.

אז איך בכל זאת הנשים הישראליות בוחרות את הגניקולוג שלהן? האם חשוב להן מינו של הגניקולוג/ית?

לרוב המטופלות לא משנה אם הרופא הוא צעיר או מבוגר. אחוז נמוך מאוד מהנשים מחפשות רופאה (בעיקר מהמגזר הדתי) – כי הן לא מוכנות שגבר יטפל בהן. השם הפרטי שלי (עדי) עשוי לבלבל, ובכל זאת רוב הנשים שמגיעות אליי עושות זאת בעקבות המלצות ויודעות שאני גבר. לא תמיד נשים חרדיות ודתיות מגיעות לטיפול עם הבעל, אולם בגלל איסור ההתייחדות הן יבקשו נוכחות של אחות בחדר ואם אין אחות פנויה הן יבקשו מאחת מהמטופלות שממתינות לתורן להיכנס יחד איתן.

האם יש הבדלים בבחירת הגניקולוג שנובעים מקבוצת המוצא של הנשים?

הייתה מגמה בקרב עולות חדשות מרוסיה לפנות לרופא דובר רוסית, גם אם הן מדברות עברית שוטפת, אך כיום הן ישראליות לכל דבר ומחפשות רופא טוב לפי המלצות. לנשים ערביות יותר חשובה המקצועיות – ולכן גם אם הן לא שולטות היטב בעברית הן יסמכו יותר על רופא מהעיר שאולי לא דובר ערבית, מאשר על רופא מהכפר שלהן".

מהם שלושת הכללים העיקריים לבחירת גניקולוג לצורך מעקב הריון?

  1. לבחור בגניקולוג המתמחה בטיפול בנשים הרות
  2. לבחור בגניקולוג שיהיה זמין ונגיש
  3. לבחור בגניקולוג  שיכול לענות  על כל צרכי האישה ההרה כמו מעקב אולטרא סאונד, סקירות, ניקור מי שפיר וכדומה

האם חשובה הכימיה בין הגניקולוג למטופלת? ואם כן, איך יוצרים אותה?

חשובה מאוד.רופא הנשים המלווה את האישה ההרה במשך 9 חודשים ולעיתים אף יותר מהריון אחד הופך למעשה לבן ברית של המטופלת ויחד בכוחות משותפים עובדים למען המטרה המשותפת. בנוסף לכימיה צריך אימון הדדי, פתיחות, הבנה הדדית, תיאום ציפיות. וכבוד הדדי.

ספת הגניקולוג על תקן ספת הפסיכולוג?

כאמור, לפני שבוחרים גניקולוג, חשוב לבדוק את מידת רגישותו. מומלץ לחבור לגניקולוג שילמד להכיר את המטופלת גם אישית ונפשית ולא רק גופנית, כך שיידע להתאים רפואה מונעת בהתאם לצרכים הרגשיים שלה, ודבר נוסף – הוא צריך להיות גם אמפטי ורגיש לצרכים המיוחדים שיש לאישה כשהיא הרה, להיות קשוב אליה ולהקדיש זמן גם לשיחות איתה.

האם זה נכון כי יש תופעות הריוניות שאינן קשורות באופן ישיר להריון, אלא לנפש האישה בהריון?

כ- 80% מהבעיות שמתעוררות אצל נשים הרות כלל לא קשורות להריון. לא חסרות תלונות על כאבים, אי נוחות ולחצים, אבל לעיתים עלו נובעים מלחצים בעבודה ובבית. הגיעה אלי מטופלת שהתלוננה על הרגשה פיזית רעה. כשהתחלתי לשוחח איתה התברר שהבוסית שלה העליבה אותה יום קודם. כרופא אני חייב לדאוג שמטופלת – ובטח אישה בהריון – לא תהיה נתונה ללחצים, ולכן נתתי לה חופשת מחלה לכמה ימים. לולא הייתי משוחח איתה ומגיע למקור התחושה הרעה אולי הייתי נותן לה מענה לא נכון ולא פותר לה את הבעיה".

אם מדברים על זמינות של הגניקולוג – מה לגבי רופאי קופת חולים? האם זה בסדר לבקש מהן את מספר הטלפון הסלולרי?

בהחלט כדאי לבקש את מספר הטלפון הסלולארי. אם רופא לא מוכן, שיתקשרו אליו בכל שעה צריך לברר אם הוא יוכל לקבל במקרים דחופים מעבר לשעות הקבלה, האם המשרד שלו מאויש גם כשהוא לא נמצא והאם יהיה מוכן לייעץ טלפונית במידת הצורך.

(ד"ר עדי דוידסון – קפה דה מרקר)

האם הרופא שמלווה אותי במהלך הלידה צריך להתקשר אלי לאחר הלידה?

"תיאורטית כן, מעשית – לא, וזאת משתי סיבות: הראשונה היא שטכנית לא תמיד זה אפשרי במערכת העמוסה שלנו. הסיבה השנייה היא שקרו בעבר אי-נעימויות בעקבות לידות שלא הצליחו. עדיף גם שאם השתבש משהו בלידה שהמטופלת תתקשר כשנוח לה לדבר על זה. אני מבקש מהנשים להתקשר אליי אחרי הלידה".

מי נושא באחריות?

יש נשים שפונות לגניקולוג במהלך ההריון, אך אינן משתפות פעולה עם המלצותיו. אם אישה אומרת לי מראש שהיא לא מעוניינת לבצע בדיקות אני מסביר לה את היתרונות והחסרונות. אני לא מתערב לה בהחלטה – אני רק רוצה שהיא תקבל את כל האינפורמציה כדי שתוכל לקבל את ההחלטה הנכונה.

(עדי דוידסון – בלוג תפקוד מיני)

לכתבה המלאה

אם אישה מצהירה מראש שהיא לא מתכוונת לעבור בדיקות, אני לא נושא באחריות ולכן זה בסדר. אבל אם מטופלת מתחמקת מלעבור בדיקות אבל לא מצהירה על כך וכל פעם מגיעה אלי ואומרת ששכחה או לא הספיקה – אם חס וחלילה משהו ישתבש האשמה על אי ביצוע המעקב כמו שצריך תיפול על המערכת ועלי. אבל יותר משמעניין אותי הפן המשפטי אני מודאג מהפן המצפוני. אני לא אוכל להרגיש טוב אם אישה התחמקה מבדיקות ואחר-כך התברר שמשהו לא בסדר, ולכן אם אישה לא משתפת פעולה ואני לא מצליח להשפיע עליה אני אפנה אותה למסגרת אחרת".

סגור לתגובות.