» זירוז לידה או ניתוח קיסרי ובשלות ריאות העובר

בעקבות פריצת דרך מדעית באבחון הבשלות הריאתית של העובר בעזרת אולטרא סאונד, החלטתי לכתוב מאמר קצר בנושא.

הבעיה העיקרית עם לידות לפני שבוע 39 הינה חוסר בשלות של ריאות העובר. כבר שנים רבות אנו יודעים שהבשלות מתפתחת בהדרגה במהלך ההריון, ותאי הריאה מפרישים חומרים כימיים העוזרים לריאה להיות אלסטית ולהימתח היטב בעת שאיפת אויר. אנו יודעים שמתן זריקה של סטרואידים מזרזת מעט את הבשלת הריאות, ויודעים לטפל בפגים עם קשיים בנשימה. אך עדיין המצוקה הנשימתית הינה הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה של ילדים שנולדו טרם זמנם.

כמו כל תפקוד הקשור לגוף האדם, גם הבשלות הריאתית מתפתחת בקצב שונה אצל עוברים שונים. עד כה לא ניתן היה לבדוק אם ריאות העובר הבשילו, אלא רק לנחש זאת על פי שבוע ההריון.

davidson-1
כפי שרואים בגרף בשבוע 30 שזה אמצע החודש השביעי רוב הילודים יסבלו ממצוקה נשימתית, אך לא כולם. בשבוע 35 הסיכוי למצוקה נשימתית יורד ל 11% מהילודים. בשבוע 37 שזה נחשב כבר שבוע בטוח בחודש תשיעי, יהיו 5% מהילדים (אחד מכל עשרים) שעדיין יסבלו ממצוקה נשימתית. מכך אנו למדים שההבדלים רבים. ישנם כאילו שבשלים כבר בשבוע 30 וישנם כאילו שאינם בשלים אפילו בשבוע 37.

לעיתים קרובות אנחנו שוקלים לבצע זירוז לידה או ניתוח קיסרי לפני המועד, ואפילו בשבועות מוקדמים. כמו לדוגמא כאשר ישנה רעלת הריון, לחץ דם גבוה, סכרת הריון לא מאוזנת, ירידת מי שפיר ועוד סיבות רבות. במקרים אילו אנחנו מנסים לאזן בין הסיכון בלידה מוקדמת לבין הסיכון בהמשך ההריון. אך כפי שראינו הסיכון למצוקה כתוצאה מלידה מוקדמת מבוסס רק על שבוע ההריון וזה רחוק מדיוק.

חברה ספרדית ( quantusflm.com ) פיתחה תוכנה אשר מפענחת תמונות של ריאות מאולטרא סאונד עוברי ומעריכה בדיוק רב יותר את בשלות הריאות. לפי החברה הספרדית מומלץ בכל החלטה על יילוד טרם עת (לפני שבוע 39) לבדוק את הבשלות הריאתית ואם היא אינה מספקת, והצורך ביילוד אינו מוחלט להמתין כשבוע ולבדוק שנית. החברה נותנת שירות 24 שעות ביממה ונותנת תשובות כמעט מידיות על כל תמונה שהם מקבלים.

לבו וריאות של עובר

davidson-2

סגור לתגובות.