» לידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי בעבר

דר' עדי דוידסון - ניתוח קיסרי

אחוז הנשים היולדות בניתוח קיסרי עלה מ 5% בשנות ה- 70' ל 20-30% בימינו. קיימות סיבות רבות לעלייה בשכיחות הניתוח הקיסרי, אך המשותף לכולן הוא הרצון להגיע לתוצאה טובה יותר עבור האם והעובר.

מאת: דר' עדי דוידסון

אצל יולדת שאין לה גורמי סיכון, לידה רגילה היא הדרך הבטוחה ביותר. ניתוח קיסרי בהיותו פולשני, מסוכן יותר לאם ואף בריא פחות לתינוק.

אחד החסרונות של האחוז הגבוה של הניתוחים הקיסרים, הוא ריבוי נשים המגיעות למעקב הריון אשר עברו ניתוח קיסרי בעבר.

בפני נשים אילו והרופאים שלהן עומדת הדילמה איך לסיים את ההריון הנוכחי: האם לקבוע מועד לניתוח קיסרי מוזמן, או להמתין לצירים ולנסות לידה רגילה. כיוון שישנם סיכונים לכאן ולכאן אז הבחירה אינה פשוטה וקלה.

כדי לעזור לכן בבחירה אדבר על היתרונות והסיכונים בכל אחת מהבחירות.

[תמונות מאמרים נוספים בנושא לידה והריון אם-עובר – דר' עדי דוידסון]

ניתוח קיסרי מוזמן:

יתרונות – הניתוח הקיסרי בדרך כלל נקבע לשבוע 39. כשיודעים מראש את התאריך, כל להתארגן ולהתכונן אליו. ברוב המקרים גם יודעים מי יהיה הרופא המנתח. בנוסף, הסיכונים בניתוח מוזמן קטנים בהרבה לעומת הסיכונים בניתוח דחוף.

חסרונות – כאמור, קיימים בניתוח הקיסרי המוזמן סיכונים לסיבוכים, כמו: דימום, זיהום או תקלה ניתוחית. מדובר בסיכון ובסיבוכים גדולים יותר מאשר בלידה רגילה. יש לציין כי מניתוח לניתוח הקושי הטכני והסיכונים עולים (ניתוח שלישי מסוכן משני וכו') ולאחר שני ניתוחים כבר אין בחירה בלידה רגילה.

נסיון לידה רגילה לאחר ניתוח קיסרי בעבר

יתרונות – אם הנסיון מצליח אז לידה רגילה הרבה יותר בטוחה. קיים פחות סיכון בהריון ובלידה הבאה.

חסרונות – קיים סיכון (קטן) לקרע של ההרחם בשעת הלידה. במידה והנסיון לא מצליח עוברים לניתוח חירום, שהינו יותר מסוכן מניתוח קיסרי מוזמן.

באילו מקרים כדאי לשקול נסיון של לידה רגילה?

  • אם אין גורמים המחייבים ניתוח קיסרי בהריון הנוכחי, כמו מצג עכוז שליית פתח וכדומה
  • אם אין גורמי סיכון כמו הערכת משקל מעל 4 קג'
  • אם הסיבה לניתוח הקודם אינה נוטה לחזור על עצמה כמו מצג עכוז שליית פתח וכדומה

מה הסיכוי שהלידה תצליח ללא ניתוח קיסרי?

לאחר שנפסלו כל אותן נשים בסיכון גבוה עדיין סיכוי ההצלחה עומד על 60-80 אחוז ללידה רגילה.

למי כדאי לשקול ניתוח קיסרי מוזמן?

אם הגורם לניתוח הקודם עשוי לחזור על עצמו, כמו לדוגמא יולדת אשר עברה זירוז לידה בשבוע 42 ולאחר שעות רבות של לידה שלא התקדמה נזדקקה לניתוח קיסרי.

אם יש מחלות רקע המעלות את הסיכון לעובר לקראת סוף ההריון. במקרה כזה עדיף לסיים את ההריון בשבוע 38 וחצי ולהימנע מסיבוכים.

אם מגיעים לשבוע 40 ועדיין לא התפתחה לידה, הסיכוי ללידה רגילה אחרי ניתוח קיסרי כשעוברים את המועד – הוא קטן מאוד ואין טעם להמתין עוד.

אם יש צורך בזירוז לידה אז עדיף ניתוח קיסרי, כי הסיכון בזירוז לידה לאחר שבוצע ניתוח קיסרי בעבר, הוא גדול יותר מהסיכון בניתוח חוזר.

המלצתי

בשליש השלישי להריון לדון עם הרפא המטפל על היתרונות והחסרונות של שתי האפשרויות לאור ההיסטוריה של הניתוח הקודם ומהלך ההריון הנוכחי.

במידה ובחרת בניתוח מוזמן, אז מומלץ לתאם אותו מראש לשבוע 38+3 עד 39+0.

במידה ובחרת בלידה רגילה, בכל זאת כדאי לתאם מועד לניתוח בשבוע 40 או כל מועד אחר הנראה לך, כך שבמידה ולא תתפתח לידה תוכלי עדיין ליהנות מניתוח מוזמן ולא תצטרכי להשתבץ כניתוח חירום.

הכותב הוא ד"ר עדי דוידסון, גניקולוג בכיר ומומחה לרפואת אם-עובר