» ניקור דיקור מי שפיר

דיקור מי שפיר

ד"ר עדי דוידסון - ניקור מי שפיר

ד"ר עדי דוידסון - ניקור מי שפיר

בדיקת מי שפיר הנה אמצעי בו נעשה שימוש לאבחון טרום לידתי של הפרעות כרומוזומליות ומחלות גנטיות. באמצעות בדיקה זאת ניתן לשלול הפרעות במספר ומבנה הכרומוזומים (כמו תסמונת דאון), מחלות גנטיות (החשודות מראש) והפרעות בסגירת התעלה העצבית של העובר.

מתי מתבצע דיקור שפיר וכיצד?

ניתן לבצע דיקור מי שפיר בבטחה החל מהשבוע ה- 17 של ההריון. בארץ נהוג לבצע את הבדיקה בשבועות 16-20 להריון.

בתחילת הפעולה הרופא צופה בעובר, בשיליה ובמי השפיר בעזרת מכשיר אולטראסאונד. לאחר מכן, הרופא מחטא את הבטן ביסודיות (בכדי להימנע מזיהום). בזמן הדיקור מוחדרת מחט דקה אל שק השפיר (הפעולה מתבצעת תחת הנחיית אולטראסאונד – כך שהמחט לא תפגע בעובר עצמו). לאחר החדרת המחט נשאב נוזל מי השפיר, ונשלח לבדיקות במעבדה. כמות הנוזל הנשאבת (כ-20 סמ"ק) אינה מסכנת את העובר, והיא מתחדשת תוך מספר שעות.

הנוזל הנשאב מכיל תאים עובריים המופרשים מהעור וממערכת העיכול והנשימה אל תוך מי השפיר. במעבדה, מגדלים את התאים בתנאים מיוחדים, וכשמספרם מספק מבצעים בהם את הבדיקות הדרושות. לאור הזמן אשר לוקח לתאים להתרבות, תשובה סופית לבדיקת כרומוזומים במי שפיר מתקבלת ברוב המקרים לאחר כשלושה שבועות. כדי לקצר את זמן מתן התשובה, ניתן להיעזר בחלק מהמקרים בשיטות מעבדה מתקדמות ויקרות מתחום הציטוגנטיקה המולקולרית (FISH או PCR) המאפשרות לקבל תוצאות ראשוניות כבר לאחר יומיים.

במקרים חריגים בהם מתעורר חשד לבעיה כרומוזומלית בעקבות ממצא בבדיקת אולטרה-סאונד, או חשד להדבקה במזהמים המסכנים את העובר, ניתן לבצע דיקור שק שפיר גם בשבועות מתקדמים מאוד של ההריון, אפילו בשליש השלישי.

למה אני?

אני מבצע בדיקות מי שפיר מ- 1987. למרות שבעבר בדיקות מי השפיר היו פחות פופולריות, ביצעתי אותן בתדירות גבוהה כבר בתקופה רחוקה. מכיוון שעבדתי עם רוב הקיבוצים שבסביבות חדרה, והנוהג בקיבוצים היה לבצע לכל אישה מגיל 30 ומעלה ניקור מי שפיר, צברתי ניסיון רב לאורך שנים רבות. בנוסף למיומנות ולבטיחות הרבה שבה אני מבצע את הבדיקה, אני נעזר גם בטכניקת הרפיה, המונעת מהבדיקה להיות פחות נעימה. גם לאחר הבדיקה אני ממשיך ללוות ולעקוב אחרי הריונה של המטופלת – עד הלידה.

למידע נוסף, ייעוץ או הזמנת תור – מלאי את טופס הרישום הבא:

    השם שלך (חובה)

    הדואר האלקטרוני שלך (חובה)

    טלפון

    ההודעה שלך

    captcha - הכניסו את הקוד המופיעה בשדה התחתון