» גלולת היום שאחרי – מניעת הריון בחירום

החודש פרסמה ההתאחדות העולמית לאמצעי מניעה בחירום עמדה בנושא, ולכן אנצל הזדמנות זו להביא לידיעתכם חידושים, אך גם דעות שלי המבוססות על ניסיוני בטיפול באלפי נשים אשר השתמשו באמצעי מניעה בחירום.

כשאומרים היום "אמצעי מניעה" מתכוונים גם לכאלה שניתן לקחת לאחר קיום המגע המיני. הם נקראים אמצעי מניעה בחירום המטרה העיקרית של אמצעי מניעה בחירום היא למנוע הריון בחירום אמיתי, כלומר לאחר מגע מיני לא מוגן ולא מתוכנן, לאחר כישלון אמצעי אחר כמו קונדום אשר נקרע וכו'. שימוש בגלולה שאחרי כאסטרטגיה מתוכננת מראש אינה יעילה ומפספסת את המטרה.

מטרת ההתאחדות העולמית היא לשפר את הנגישות של אמצעי מניעה בחירום בכל ארצות העולם (ובעיקר בעולם השלישי) כדי למנוע הריונות לא רצויים וכדי להפחית את הצורך בהפסקות הריון. בישראל יחסית לשאר הארצות אין בעיה לא של נגישות ולא של ידע בעקבות מסע פרסומי אינטנסיבי. כמעט ולא פגשתי אישה או נערה בכל גיל שלא יודעת על קיום הגלולה שאחרי.

אילו אמצעי מניעה לשעת חירום קיימים בישראל ?

POSTINOR – עד לפני מספר חודשים, פוסטינור הייתה הגלולה היחידה ל"יום שאחרי". יעילות מניעת הריון מוכחת רק ב 50% מהמקרים. יתכן שהיעילות גבוהה יותר (80-90%) אך בתנאי שמדובר במגע מיני בודד. היעילות הגבוהה ביותר היא מיד לאחר האירוע ויורדת משמעותית לאחר 72 שעות.

מנגנון הפעולה של פוסטינור מבוסס על מניעת ביוץ, אך אם תהליך הביוץ כבר החל יתכן והפוסטינור לא יפעל.

עדי דוידסון

גלולת היום שאחרי - פוסטינור

ELLA – ב 1.6 אושרה לשימוש בישראל (לאחר שכבר נמצאת בשימוש מספר שנים באירופה) גלולת היום שאחרי החדשה ELLA. גלולה זו עובדת במנגנון שונה מפוסטינור. בעוד פוסטינור מכילה את ההורמון פרוגסטרון, מכילה ELLA חומר לא הורמונלי החוסם את הפעילות של פרוגסטרון ובכך מונע הריון ואפילו ביוץ, גם לאחר שתהליך הביוץ החל. תופעות הלוואי אינן שונות בצורתן או שכיחותן מאלו של פוסטינור. היעילות גבוהה יותר ואף ממושכת יותר. ELLA יכולה למנוע הריון עד 5 ימים לאחר מגע מיני לא מוגן.

בכתבה בידיעות אחרונות צוינו שני חסרונות: המחיר והצורך במרשם רופא. אכן המחיר כעת גבוה אך ישנה הנחה של 50% לחיילות וסטודנטיות ואני מקווה שעם התרחבות השימוש ירד המחיר לכלל האוכלוסייה. הצורך במרשם לדעתי אינו חסרון (אולי אפילו יתרון), כמעט ואין אישה או נערה בארץ אשר לא יכולים לפנות לרופא נשים תוך 5 ימים. המפגש עם רופא הנשים יכול ללבן מספר שאלות חשובות כמו איזה אמצעי להשתמש כעת ובעתיד, האם השימוש נחוץ, ואיך לנהוג לאחר האירוע ואיך לחזור לאמצעי המניעה הרגילים.

התקן תוך רחמי – רוב הנשים וחלק מהרופאים אינם מודעים לכך שהתקן תוך רחמי (התקן נחושת או מירנה) יכולים לשמש כאמצעי מניעה בחרום עד 5 ימים מהמגע המיני הלא מוגן. יעילות ההתקנים גבוהה יותר מפוסטינור. יתרון נוסף בהתקן תוך רחמי הוא שלאחר השימוש בחירום גם נשארים עם אמצעי מניעה קבוע והאישה מוגנת גם ביחסי המין העתידיים.

עדי דוידסון

התקן תוך רחמי כאמצעי מניעה

שנים רבות הייתה סטיגמה נפוצה שהתקן תוך רחמי אינו אמצעי מניעה מתאים לנשים אשר עדיין לא הרו. אין כל הוכחה מחקרית שלהתקן יש סיכון יתר משמעותי בכלל ובנשים אשר לא הרו בפרט. להתקן יש מספר יתרונות משמעותי, והעיקרי שבהם הוא השימוש הרציף. כאשר ההתקן מורכב ע"י רופא הוא נמצא בתוך הרחם עד שהאישה פונה ומבקשת להסירו.

נשים רבות הלוקחות גלולות מבצעות לפעמים הפסקות בלקיחה מסיבות שונות כמו: חוסר מרשם, בן זוג שעזב, תופעות לוואי ועוד. כאשר האישה נושאת התקן והיא רוצה להוציאו היא חייבת לפנות לרופא, ואז ישנה הזדמנות לדון מחדש בצורך להוציא, ובהתאמת אמצעי מניעה תחליפי.

סיבות לכישלון הגלולה שאחרי:

1)    היעילות של הגלולה שאחרי נמוכה בהרבה מאמצעי מניעה אחרים ולכן אי שימוש באמצעי מניעה באופן קבוע תוך הסתמכות על גלולה שאחרי תביא בסופו של דבר להריון לא רצוי.

2)    לפעמים מקיימים מספר פעמים יחסים לא מוגנים במשך החודש ומשתמשים בגלולה שאחרי כאשר חושבים שזהו יום מסוכן אך מתברר שההריון נגרם דווקא ביום אחר שנחשב כבטוח.

3)    איחור בשימוש.

4)    לפעמים לאחר נטילת הגלולה שאחרי מופיע דימום. האישה חושבת שמדובר במחזור, ואז או מתחילה גלולות ביום לא מתאים ואינה מוגנת במהלך הגלולות או מחשבת ימים בטוחים לפי המחזור המדומה.

איזה אמצעי מניעה בחרום עדיף?

פוסטינור הוא האמצעי הזמין (אינו דורש מרשם) ומעט יותר זול מהאחרים.

ELLA דורש מרשם רופא, ויותר יקר, אך יותר יעיל וניתן לקחת תוך 5 ימים מהאירוע.

התקן תוך רחמי דורש ביקור רופא אך יעיל גם כן תוך 5 ימים ואם משאירים אותו כאמצעי מניעה קבוע אז למעשה זוהי האפשרות גם הזולה מכולן.

לסיכום:

מומלץ להתייעץ עם רופא על אמצעי מניעה קבוע. הדרך הטובה להתמודד עם מצב חירום היא מניעתו. אף אחת לא מעוניינת להגיע למצב של הפסקת הריון, אך אם מצב חירום התרחש מומלץ להתייעץ עם רופא על הדרך הטובה להתמודד איתו. ההחלטות הן תמיד שלכן והרופא יכבד אותן, אך לאחר ייעוץ הן תהיינה יותר מושכלות.

ד"ר עדי דוידסון הוא גניקולוג בכיר המתמחה ברפואת אם-עובר. בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה ובעל עשרות שנות ניסיון בבתי חולים ובקליניקה הפרטית מתמחה ב- הפסקת הריון ועוד…

סגור לתגובות.