» בחירת מין העובר

האדם המודרני מחפש יותר שליטה על גורלו וחייו ואינו מוכן לתת לגורל לכוון את חייו ולשלוט בהם. המהפכה הראשונה התרחשה עם המצאת אמצעי המניעה בשנות החמישים של המאה הקודמת. במקום הריונות וילודה אקראית נכנס מושג הנקרא תכנון המשפחה. אמנם, ישנם עדיין הריונות רבים לא מתוכננים, אך לרוב קובעים בני הזוג את מספר הילדים המתאים להם ובכך קובעים את גודלה של המשפחה.

כעת מתרחשת המהפכה השנייה. בני הזוג אינם מסתפקים עוד בקביעת מספר הילדים , אלא רוצים גם לקבוע את מינם. לרוב מוטרדים מהנושא זוגות אשר להם כבר ילדים ממין אחד ומעוניינים להרות שוב רק כדי להביא לעולם גם ילד מהמין השני.

שיטות לתכנון מין העובר

PGD – טכניקה מורכבת הזהה לשיטה של הפריה חוץ גופית (IVF ) . האישה עוברת הכנה בעזרת הורמונים. ביום הביוץ נשאבות ביציות רבות מגופה בהרדמה כללית. הביציות מעורבבות עם זרע בן הזוג ונוצרים עוברים. ניתן לבדוק את מין העוברים ולהחזיר לרחם רק עוברים מהמין הרצוי. את שאר העוברים מהמין הרצוי ניתן להקפיא ואף להחזיר במידה והעוברים אשר הוחזרו לא נקלטו.

אומנם בשיטה זו אם יש הריון הוא יהיה לבטח מהמין הרצוי, אך לא תמיד מצליחים להכנס להריון וצריך לחזור על כל התהליך המורכב והיקר מחדש. חסרונה הגדול של השיטה הוא בהיותה חודרנית ויקרה ולכן ישנה וועדה המאפשרת זאת רק במקרים חריגים ביותר.

שיטה טבעית – ניתן להשפיע על מין העובר באמצעות, תזונה, שטיפות נרתיק, קיום נכון של יחסי מין ותזמון היחסים לעומת יום הביוץ. התזמון של יום הביוץ חייב להיות מדויק ולכן יש לבצעו בעזרת בדיקות אולטרא סאונד חוזרות וזריקה חד פעמית לכיוון יום הביוץ.

היתרונות של השיטה הם היותה פשוטה וזולה. חסרונותיה הם אחוזי הצלחתה –  90% לבן ו 70% לבת. יש לחזור ולבצע את עקרונות השיטה במשך מספר חודשים, שכן כניסה להריון ביחסי מין יכולה לקחת בממוצע כחצי שנה.

הפרדת זרע – ישנן טכניקות להפרדת זרע כך שלאחר ההזרעה יעלה הסיכוי למין הרצוי.
יתרונות : אחוז הצלחה גבוה במקצת לעומת השיטה הטבעית.
יש צורך בתזמון הביוץ, אולם אין הוא חייב להיות מדויק כפי שעליו להיות בשיטה הטבעית.
חסרונות : מייקר את התהליך, זאת מאחר והתהליך מלאכותי יותר ויש צורך בתיאום זמנים מסובך בין הזוג, הרופא והמעבדה.

בדיקת דם מוקדמת לאבחון מין העובר והפלה אם המין לא רצוי – כבר בשנת 2007 יצאה כתבה על בדיקה חדשנית לזיהוי מין העובר בשלבים מוקדמים.
עד לאחרונה, שימשה הבדיקה  בעיקר למחקר או לבדיקות, כאשר הייתה הצדקה גנטית לבדוק את מין העובר. לאחרונה החליטו לפתוח את הבדיקה לקהל הרחב. פתיחת הבדיקה לקהל הרחב תגרום בוודאי לעלייה בשיעור הפסקות הריון עקב מין לא רצוי.

שימוש בהפסקת הריון לבחירת מין העובר מעלה שאלות אתיות משמעותיות. מצד אחד , יש הטוענים כי אין זה אתי לבצע הפלות בכלל ולשם קביעת מין העובר בפרט. מצד שני, אבחון מין העובר בשלב מוקדם, יאפשר לבצע את הפסקת ההריון בשבוע מוקדם. הפסקת הריון מוקדמת כרוכה בסיכון נמוך בהרבה ואף מתרחשת בטרם נוצר קשר רגשי כלפי ההריון. זוגות רבים לא יקחו את הסיכון להריון נוסף אם לא ידעו שיש להם דרך לשלוט על מין העובר.