» 9 סיבות לביצוע ניתוח קיסרי

בעשור האחרון עלה אחוז הניתחים הקיסריים והגיע עד ל- 25% מכלל הלידות. הסיבה העיקרית לאחוז הגבוה, הוא הרצון להגדיל את הבטיחות לאם ולילוד, אך לא תמיד ניתוח הוא הפתרון הנכון ויש להפעיל שיקול דעת. לאחרונה ישנה ירידה מבורכת באחוז הנשים המבקשות ניתוח קיסרי ללא סיבה וטוב שכך, כי עדיין לידה רגילה במקרים המתאימים עדיפה על פני ניתוח.

לפניכם 9 סיבות נפוצות ביותר לניתוח קיסרי. חלק מהסיבות אינן מוחלטות. מצורפים קישורים לפוסטים קודמים המראים באילו מקרים יש תחליף לניתוח קיסרי והוא אינו הכרחי.

ניתוח קיסרי - תמונה

ניתוח קיסרי - תרשים

הסיבות העיקריות לביצוע ניתוח קיסרי הקשורות ביולדת:

  • לידה שלא מתקדמת

במידה ותהליך הלידה איננו מתקדם כמצופה, גם אם החל על ידי זירוז לידה וגם באופן עצמאי, יש לבצע ניתוח קיסרי.

במצב בו השליה חוסמת את צוואר הרחם ולא ניתן לבצע לידה וגינלית כסדרה, האופציה היחידה היא ביצוע של ניתוח קיסרי. כמובן שיש לקחת בחשבון שגם במידה וישנו מצב של שליית פתח או קרובה לכך, אין שום חובה שהמצב ישאר כך עד ללידה עצמה. נשים אשר מאובחנת אצלן שליית פתח, ילדו בדרך כלל, לפי המלצת הרופא, בניתוח קיסרי לפני סוף השבוע ה-37, בכדי למנוע אפשרות של כניסה לצירים ותהליך לידה אשר עשויים גם לגרום לדימום.

  • עבר של ניתוח קיסרי

ניתוחים קיסריים קודמים, הם הסיבה הנפוצה ביותר ללידה בניתוח קיסרי. הסיבה העקרית לכך היא עליה בשיעור הסיבוכים במקרה של לידה רגילה לאחר לידה בניתוח קיסרי. ישנם מספר פרמטרים המשפיעים על ההחלטה ולכן מומלץ לכל אישה אשר ילדה בעבר בניתוח קיסרי, להתייעץ עם רופא ובמקרה הצורך לקבוע לידה מתוכננת מראש בניתוח קיסרי.

  • הרפס

פצעי הרפס וגינאלים, עשויים לגרום להדבקת התינוק בנגיף. לכן במידה ובתעלת הלידה אכן מאובחנים פצעים, יש לבצע ניתוח קיסרי בכדי למנוע פגיעה אפשרית במערכת העצבים של הילד ובעיניים כתוצאה מההרפס.

  • רחם בעל מומים מבניים

נשים בעלות מומים מבניים ברחם, יולדות לעיתים קרובות בניתוח קיסרי. הסיבה לכך היא בדרך כלל תנוחת העובר שאיננה מתאימה ללידה תקינה.

הסיבות העיקריות לביצוע ניתוח קיסרי הקשורות בעובר:

  • הריון מרובה עוברים

למרות הדעות החלוקות, ברוב המקרים בהם מדובר בהריון של למעלה מעובר אחד, יבוצע ניתוח קיסרי. במידה ומדובר בזוג תאומים אשר שניהם במצג ראש – ניתן לבטח לילד בצורה רגילה, אך המידה וישנו מצב של מצג עכוז בעובר הראשון, מומלץ לתאם ניתוח קיסרי מראש. כמובן שכל החלטה היא לפי בדיקות והמלצות הרופא.

  • עובר במצוקה

במקרה ובזמן ניטור עולה האפשרות כי העובר נמצא במצוקה או שהמשך הלידה יעמיד אותו בסכנה ולא ניתן לבצע לידה באמצעות מכשירים, ישנו צורך לילד את העובר באמצעות ניתוח קיסרי.

  • מצג עכוז
3-4% מהעוברים מגיעים ללידה כאשר הם במצג עכוז. עד לפני כעשור היינו מיילדים את רובם בלידת עכוז. בעשור האחרון אנחנו נמנעים מליילד במצג עכוז ולכן צריך לבחור בין ניתוח קיסרי או היפוך חיצוני.
הרחבה בנושא ניתן למצוא בפוסט קודם: כאשר העובר לא מתהפך.
  • עובר במשקל גבוה

במקרים בהם מדובר בעוברים גדולים מעבר לממוצע, ישנו סיכון שהכתפיים יתקעו בתעלת הלידה לאחר יציאת הראש. לא ניתן לחזות מצב זה מראש, ולכן ישנם מקרים בהם הנתונים האפשריים מספיקים בכדי להחליט על ביצוע ניתוח קיסרי.

בישראל, יבוצע ניתוח קיסרי בכל מקרה בו העובר שוקל למעלה מ-4,000 גרם במידה והאם סובלת מסוכרת הריון או טרום הריון. במידה והעובר עבר את משקל 4,500 גרם – הוא יוולד בניתוח קיסרי בכל מקרה. ישנן עוד סיבות רבות ושונות לניתוח קיסרי, אך כמובן שהתשובות הכי טובות הן בפי הרופא המטפל, אשר מכיר את האם והעובר מקרוב.

סגור לתגובות.